szombat, augusztus 18, 2018
Címlap > Egészséges életmód > Mindaz, amit mindig tudni szeretett volna a vitaminokról, de nem tudta kitől megkérdezni

Mindaz, amit mindig tudni szeretett volna a vitaminokról, de nem tudta kitől megkérdezni

Earl Mindell

A-vitamin

Az A-vitamin zsírban oldódó vitamin. Ahhoz, hogy az emésztőcsatornából tökéletesen felszívódjék, zsírokra és ásványi anyagokra van szükség. Raktározható a szervezetben, és nem kell naponta gondoskodni a felvételéről.

Kétféle alakban fordul elő: az egyik az A-elővitamin, amit retinolnak neveznek (és kizárólag az állati eredetű élelmiszerekben található meg), és másik az A-provitamin, amit karotinként ismernek (és mind a növényi, mind az állati eredetű élelmiszerekben megtalálható).

Az A-vitamint nemzetközi egységben (NE vagy IU), újabb retinolegységben (RE) mérik. 1 NE A-vitamin 0,3 µg A1-vitaminnak vagy 0,6 µg ß-karotinnak felel meg. Kívánatos, hogy az A-vitamin mennyiségét a jövőben RE-ben fejezzék ki. (1 RE A-vitamin 1 µg retinolt, vagy 6 µg ß-karotint, vagy 12 µg A-vitaminná átalakítható karotint jelent.)

Az A-vitamin-hiány megelőzésére felnőtt férfiaknak javasolt napi adag 5000 NE. A nők javasolt napi adagja 4000 NE kell, a szoptató anyának még 2000 NE A-vitaminra van szüksége.

Miben segíti a szervezetet?

Befolyásolja a szürkületi (farkas-) vakságot és gyengén látást, segít számos szempanasz kezelésében. Elősegíti a szemben a látóbíbor keletkezését. Növeli a légúti fertőzésekkel szembeni ellenállást. Megrövidíti a betegségek időtartamát. Egészségesen tartja a szövetek és szervek külső rétegét. Elősegíti az öregségi foltok megszűnését. Gyorsítja a növekedést, erősíti a csontokat, egészségesen tartja a bőrt, a hajat, a fogakat és a fogínyt. Külsőleg alkalmazva segíti az aknék, az ótvar, a kelések, a karbunkulusok és a nyílt fekélyek kezelését. Hozzásegít az emphysema és a hyperthyreosis gyógyításához.

Hiánybetegség: Xerophthalmia, farkasvakság Legfőbb természetes forrásai: Halmájolaj, máj, sárgarépa, zöld és sárga főzelékfélék, tojás, tej és tejtermékek, margarin és sárga gyümölcsök.

Ellenségei: A többszörösen telítetlen zsírsavak a karotinnal az A-vitamin ellen hatnak, hacsak antioxidánsok nincsenek jelen.

Legalább 10 000 NE A-vitaminra van szüksége, ha 400 NE E-vitamint szed naponta. Ha fogamzásgátló tablettát szed, csökken az A-vitamin-szükséglete.Ha heti étrendje jelentős mennyiségű májat, sárgarépát, spenótot, édesburgonyát vagy kantalupdinnyét tartalmaz, nem szorul A-vitamin-kiegészítésre. Az A-vitamint nem szabad ásványolajjal beszedni. Az A-vitamin B-vitamin komplexszel, D-vitaminnal, E-vitaminnal, kalciummal, foszforral és cinkkel együtt hat a legjobban. Cinkre van szükség, hogy az A-vitamin a máj raktáraiból felszabaduljon. Az A-vitamin segít megvédeni a C-vitamint az oxidáció ellen. A koleszterinszintet csökkentő gyógyszert szedők beleiből csökken az A-vitamin felszívódása, és ezért valószínűleg A-vitamin-kiegészítésre szorulnak. A szervezetben való felhalmozódás elkerülése érdekében a kiegészítést hetente csak 5 napon át szedje, majd tartson kétnapos szünetet.