csütörtök, november 15, 2018
Címlap > Egészséges életmód > B12-vitamin (kobalamin)

B12-vitamin (kobalamin)

B12-vitamin (kobalamin)

Vízoldékony, és igen kis adagokban hatásos. Általában “vörös vitamin”-ként, vagy mint cianokobalamint ismerik. Mennyiségét µg-ban mérik. Ez az egyetlen vitamin, amelynek egy fémion nélkülözhetetlen alkotórésze. Nem túlságosan jól a gyomorból szívódik fel: közben kalciummal kell kapcsolódnia ahhoz, hogy tökéletes hatást fejthessen ki a szervezetben. A felnőttek ajánlott adagja 3 µg, terhes és szoptató nőknek többet javasolnak. A B1-vitaminban szegény és folsavban gazdag diéta (mint amilyen a vegetariánus étrend) gyakran elfedi a B12-vitamin hiányt. A jól működő pajzsmirigy segíti a B12-vitamin felszívódását. A B12-vitamin-hiány tünetei esetleg csak 5 évvel azután jelennek meg, hogy a szervezet raktárai kiürültek.

Miben segíti a szervezetet?

Elősegíti a vörösvértestek képződését és regenerálódását, és így megelőzi a vérszegénységet. Fokozza a gyermek növekedését és étvágyát. Növeli a szervezet energiáját. Egészségesen tartja az idegrendszert. A zsírok, szénhidrátok és fehérjék megfelelő felhasználását biztosítja. Mérsékli az ingerlékenységet. Javítja a koncentráló-, emlékező- és egyensúlyozó képességet.

 

 

Hiánybetegségei: vészes vérszegénység, anaemia perniciosa, agykárosodás.

Legfőbb természetes forrásai: máj, marhahús, sertéshús, tojás, tej, sajt, vese.

Mivel a B12-vitamin nem szívódik fel jól a gyomorból, a vitamin sublingualis formáját vagy a nyújtott hatású kiszerelése ajánlott, utóbbit szorbitollal kombinálva, amely így a vékonybélből felszívódhat. 50-2000 µg-ig terjedő adagokat tartalmazó készítményeket forgalmaznak. Az orvosok rutinszerűen B12-vitamin injekciókat adnak. Ha súlyos vashiány vagy végletes fáradság az indikáció, ez a pótlás megfelelő módja. A leggyakrabban alkalmazott napi adagok 5-től 100 µg-ig terjednek.

Ellenségei: savak, lúgok, víz, napfény, alkohol, ösztrogének, altatók.

A vegetariánusok, akik étrendjükből kizárják a tojást és a tejtermékeket, a B12-vitamin pótlására szorulnak. Aki rendszeresen kirúg a hámból annak számára a B12-vitamin igen fontos lehet. Folsavval kombinálva a B12-vitamin szedése a leghatásosabb vitalizáló kezelés lehet. Akik sok fehérjét fogyasztanak, ebből a vitaminból is külön adagot igényelnek, amely szinergista módon hat a legtöbb B-vitaminnal, valamint az A-, E- és C-vitaminnal együtt. Nőknek segíthet a B12-vitamin a menstruáció alatt és közvetlen előtte.