hétfő, szeptember 24, 2018

A Kettlebell

Kettlebell

Régóta tervezem, hogy írok egy bejegyzést a kettlebell-ről, és ennek most el is érkezett az ideje… Kezdjük is az elején, mi a fene az a kettlebell? Nos, a legendák szerint egy régi orosz súlyemelő eszköz és technika, amelyet még a kozákok használtak arra, hogy szuper erőssé váljanak. Persze vannak már ellenkezők, mert olyan cikket is olvastam már, hogy a kettelbell-t a skótok találták fel 1000 évvel ezelőtt…

KettlebellMaga az eszköz egyébként olyan, mint a másik híres orosz találmány az AK-47-es: egyszerű, funkcionális és használható esőben-hóban-sárban, ugyanis nem más, mint egy 4, 8, 16, 24, 32 vagy ennél is nehezebb öntöttvas golyó egy szép nagy füllel. Igaz nem olcsó a kettlebell (12-24000 Ft súyltól függően), de ha belegondolunk, hogy gyakorlatilag örök életű és szinte bárhol, bármikor használhatjuk, beláthatjuk, hogy a kettlebell-nél jobb súlyzós befektetésünk nem nagyon lehet.

Függetlenül attól, hogy ki és mikor találta fel a kettlebell-t, az eszköz és a hozzá tartozó edzésmódszerek elterjesztése egy Pavel Tsatsouline nevű elvtársnak köszönhető (aki egyébként Minszkben született, tehát igazából nem orosz, de ez a “brand” szempontjából nem lényeges). Pavel volt ugyanis az, aki fogta a golyóit és átvitte őket Amerikába, ahol rövid időn belül hatalmas sikert aratott az igazi erőre vágyó férfiak és nők között, akiknek már elegük volt az edzőtermes metroszexuális majmokból és a kokszos gyúrósokból.

Jelenleg a kettlebell hatalmas biznisz lett az USA-ban és persze Európában is. Sorra indulnak a szemináriumok és egyre többe kapnak rá az ízére a kettlebell-es edzéseknek. Sőt, hogy lássuk mennyire felkapott lett az utóbbi időben, az Anyák Lapjában is olvastam róla egy cikket a minap 🙂

KettlebellA kettlebell technikák felölelik a cardio edzést (pl. Swing) és az erősítést is (Military Press, Turkis Get Up stb.) és vannak olyanok, amelyek mind a két típusú edzéshez megfelelnek (Snatch). Erősíti a mély hátizmokat, a kézben lévő mikroizmokat, amelyek az egyensúlyozásban segítenek, a lábakat, combokat, karokat, szóval mindent! Pontosan nem tudom mennyi gyakorlatot lehet vele végezni, de úgy tippelek legalább 100-150-et biztosan, tehát megunni nem nagyon lehet őket.

Abban nem vagyok biztos, hogy az orosz különleges alakulatos katonák tényleg használják-e a girját (ez az orosz neve a súlynak), de az biztos, hogy a Navy SEAL-ek igen. A katonák mellett használják még élsportolók, MMA-sok, harcművészek és persze hozzánk hasonló egyszerű átlagemberek is, akiknek fontos, hogy igazi erőt és ne csak puffasztott izmokat szedjenek magukra az edzés végére.

Amit mondhatok a bejegyzés végére: nekem tökéletesen bevállt a kettlebell, illetve a hozzá kapcsolódó RKC edzésmódszer. Az első három hónapos alapozó edzéssorozat után erősebb és fittebb lettem mint valaha, és a kettlebell-nek hála ezt a fittséget sikerül megőrizni, sőt tovább is nölvelni az elmúlt egy évben.

Egy dolgot azonban szeretnék javasolni: habár rengeteg videó van fent a kettlebell-es technikákról a YouTube-on és más videó megosztókon, az alapokat mindenképpen egy képzett és RKC minősítéssel rendelkező edzőtől tanuljuk meg, mert ha itt rosszul csinálunk egy gyakorlatot, az többet árt, mint használ!

További olvasnivaló:

Ivády Péter
Forrás: Férfias Játékok blog